Operationalization of the “Online Generation” phenomenon
https://doi.org/10.26425/2658-347X-2019-4-31-38
Abstract
Assumptions about such socio-psychological features of “Online Generation” as: the desire to prolong “social youth”, the lack of desire to take responsibility, etc., – have been made. In addition, the phenomenon of “dematerialization of events” in the digital era has been revealed, when events, even large-scale and significant, having acquired the character of information lines, are being squeezed out of discourse (including from youth discourse), become “fundamentally distant” events that are no longer relevant to the present.
Analyzing the problem of “Online Generation” through the prism of the conflict of “fathers and children”, the author has come to the conclusion that the values of youth from 2010–2019 will be able to meet the values expected by society only if the society itself, its social, economic and political systems will correspond to the collective values required of modern youth. In other words, young people will be able to meet the declared ideals of pioneers and Komsomol members only in a planned economy, and when the country’s political system will correspond to the system of political system in the USSR, which is impossible in today’s conditions.
Keywords
References
1. Асташова Ю.В. (2014). Теория поколений в маркетинге//Вестник Южно-Уральского Государственного Университета. Т. 8. № 1. C. 108–114.
2. Бабочкин П.И. (1998). Молодежь в структуре современного российского общества//Методологические проблемы исследования молодежи (материалы к дискуссии). С. 22–30.
3. Боряз В.Н. (1973). Молодежь: Методологические проблемы исследования. Л.: Наука. 155 с.
4. Громов И.А., Иконникова С.Н., Лисовский В.Т. (1969). Молодежь в обществе//Человек и общество: Социальные проблемы молодежи. Вып. VI / под общ. ред. Б. Г. Ананьева, Д. А. Керимова. Л.: Изд-во Ленингр. ун-та. С. 6–15.
5. Ентелис Г.С. (1998). Возраст и возрастные пределы категории «молодежь»//Методологические проблемы исследования молодежи (материалы к дискуссии). С. 43–51.
6. Иконникова С.Н. (1974). Молодежь: Социологический и социально-психологический анализ. Л.: Изд-во Ленингр. ун-та. 166 с.
7. Ковалева А.И., Луков В.А. (1999). Социология молодежи: Теоретические вопросы. М.: Социум. 351 с.
8. Лебедева Л.Г. (2018). Социализация личности в дискурсе преемственности поколений//Вестник Нижегородского университета им. Н.И. Лобачевского. Серия: Социальные науки. № 4 (52). С. 116–125.
9. Мудрик А.В. (2016). Социально-педагогические проблемы социализации: монография. М.: МПГУ, 154 с.
10. Ручкин Б.А. (1998). Что такое «российская молодежь»?// Методологические проблемы исследования молодежи (Материалы к дискуссии) / НИЦ при Институте молодежи. С. 52–67.
11. Altschuler D., Strangler G., Berkley K., Burton L. (2009). Supporting youth in transition to adulthood: Lessons learned from child welfare and juvenile justice. Center for Juvenile Justice Reform. 215 p.
12. Dalsgaard A., Hansen K. (2008). Youth and the city in the global south / Tracking Globalization. Bloomington: Indiana University Press. 224 p.
13. Dimmock M. (2019). Defining generations: Where millennials end and post-millennials begin / Pew Research Center. Режим доступа: https://www.pewresearch.org/fact-tank/2019/01/17/where-millennials-end-and-generation-z-begins/ (дата обращения: 10.11.2019).
14. Günther M. (1993). Hilfe für junge Volljährige nach SGB VIII [Помощь молодым совершеннолетним после СГБ VIII] // Jugendhilfe. № 8. Pp. 44–76.
15. Howe N. (1993). 13th Gen: abort, retry, ignore, fail? Vintage. 240 p.
16. Howe N. and Strauss W. (1991). Generations: The history of America’s future, 1584 to 2069. New York: William Morrow & Company. 544 p.
17. Hurrelmann K. and Ulich D. (1991). Gegenstands- und Methodenfragen der Sozialisationsforschung [Предметные и методологические вопросы социализации] / Handbuch der Sozialisationsforschung [Справочник по исследованиям социализации]. Basel, Beltz: Weinheim. Pp. 3–20.
18. Mannheim K. (1952). Essays on the sociology of knowledge. London. 327 p.
19. Schleicher H. (2010). Jugend- und Familienrecht. Auflage 13 [Молодежное и семейное право. Выпуск 13]. München: Verlag C.H. Beck. 409 p.
20. Shell Jugendstudie “Eine Generation meldet sich zu Wort” [Исследование молодежи компанией Shell «Поколение заявляет о себе»] (2019). Режим доступа: https://www.shell.de/ueber-uns/shell-jugendstudie/_jcr_content/par/toptasks.stream/1570810209742/9ff5b72cc4a915b9a6e7a7a7b6fdc653cebd4576/shell-youth-study-2019-flyer-de.pdf (дата обращения: 10.11.2019).
21. Twenge J. (2018). How Are Generations Named? Trend. The Pew Charitable Trusts. Режим доступа: https://trend.pewtrusts.org/en/archive/winter-2018/foreword-how-are-generations-named (дата обращения: 10.11.2019).
Review
For citations:
Smirnov R.G. Operationalization of the “Online Generation” phenomenon. Digital Sociology. 2019;2(4):31-38. (In Russ.) https://doi.org/10.26425/2658-347X-2019-4-31-38