Top.Mail.Ru
Preview

Digital Sociology

Advanced search

Operationalization of the “Online Generation” phenomenon

https://doi.org/10.26425/2658-347X-2019-4-31-38

Abstract

The problem of definition and operationalization of the Online Generationphenomenon has been discussed in the article. Based on the classical and modern approaches to determining the age boundaries of young people and based on socio-cultural characteristics of the modern young generation, the age boundaries of Online Generationhave been proposed. Online Generationis the generation of modern youth whose socialization and maturation took place under the direct influence of Internet-culture and onlinecommunications.
Assumptions about such socio-psychological features of
Online Generationas: the desire to prolong social youth, the lack of desire to take responsibility, etc., – have been made. In addition, the  phenomenon of dematerialization of eventsin the digital era has been revealed, when events, even large-scale and significant, having acquired the character of information lines, are being squeezed out of discourse (including from youth discourse), become fundamentally distantevents that are no longer relevant to the present.
Analyzing the problem of
Online Generationthrough the prism of the conflict of fathers and children, the author has come to the conclusion that the values of youth from 2010–2019 will be able to meet the values expected by society only if the society itself, its social, economic and political systems will correspond to the collective values required of modern youth. In other words, young people will be able to meet the declared ideals of pioneers and Komsomol members only in a planned economy, and when the country’s political system will correspond to the system of political system in the USSR, which is impossible in today’s conditions.

About the Author

R. G. Smirnov
University of Graz
Austria

Master of Arts, PhD-Student

Grats



References

1. Асташова Ю.В. (2014). Теория поколений в маркетинге//Вестник Южно-Уральского Государственного Университета. Т. 8. № 1. C. 108–114.

2. Бабочкин П.И. (1998). Молодежь в структуре современного российского общества//Методологические проблемы исследования молодежи (материалы к дискуссии). С. 22–30.

3. Боряз В.Н. (1973). Молодежь: Методологические проблемы исследования. Л.: Наука. 155 с.

4. Громов И.А., Иконникова С.Н., Лисовский В.Т. (1969). Молодежь в обществе//Человек и общество: Социальные проблемы молодежи. Вып. VI / под общ. ред. Б. Г. Ананьева, Д. А. Керимова. Л.: Изд-во Ленингр. ун-та. С. 6–15.

5. Ентелис Г.С. (1998). Возраст и возрастные пределы категории «молодежь»//Методологические проблемы исследования молодежи (материалы к дискуссии). С. 43–51.

6. Иконникова С.Н. (1974). Молодежь: Социологический и социально-психологический анализ. Л.: Изд-во Ленингр. ун-та. 166 с.

7. Ковалева А.И., Луков В.А. (1999). Социология молодежи: Теоретические вопросы. М.: Социум. 351 с.

8. Лебедева Л.Г. (2018). Социализация личности в дискурсе преемственности поколений//Вестник Нижегородского университета им. Н.И. Лобачевского. Серия: Социальные науки. № 4 (52). С. 116–125.

9. Мудрик А.В. (2016). Социально-педагогические проблемы социализации: монография. М.: МПГУ, 154 с.

10. Ручкин Б.А. (1998). Что такое «российская молодежь»?// Методологические проблемы исследования молодежи (Материалы к дискуссии) / НИЦ при Институте молодежи. С. 52–67.

11. Altschuler D., Strangler G., Berkley K., Burton L. (2009). Supporting youth in transition to adulthood: Lessons learned from child welfare and juvenile justice. Center for Juvenile Justice Reform. 215 p.

12. Dalsgaard A., Hansen K. (2008). Youth and the city in the global south / Tracking Globalization. Bloomington: Indiana University Press. 224 p.

13. Dimmock M. (2019). Defining generations: Where millennials end and post-millennials begin / Pew Research Center. Режим доступа: https://www.pewresearch.org/fact-tank/2019/01/17/where-millennials-end-and-generation-z-begins/ (дата обращения: 10.11.2019).

14. Günther M. (1993). Hilfe für junge Volljährige nach SGB VIII [Помощь молодым совершеннолетним после СГБ VIII] // Jugendhilfe. № 8. Pp. 44–76.

15. Howe N. (1993). 13th Gen: abort, retry, ignore, fail? Vintage. 240 p.

16. Howe N. and Strauss W. (1991). Generations: The history of America’s future, 1584 to 2069. New York: William Morrow & Company. 544 p.

17. Hurrelmann K. and Ulich D. (1991). Gegenstands- und Methodenfragen der Sozialisationsforschung [Предметные и методологические вопросы социализации] / Handbuch der Sozialisationsforschung [Справочник по исследованиям социализации]. Basel, Beltz: Weinheim. Pp. 3–20.

18. Mannheim K. (1952). Essays on the sociology of knowledge. London. 327 p.

19. Schleicher H. (2010). Jugend- und Familienrecht. Auflage 13 [Молодежное и семейное право. Выпуск 13]. München: Verlag C.H. Beck. 409 p.

20. Shell Jugendstudie “Eine Generation meldet sich zu Wort” [Исследование молодежи компанией Shell «Поколение заявляет о себе»] (2019). Режим доступа: https://www.shell.de/ueber-uns/shell-jugendstudie/_jcr_content/par/toptasks.stream/1570810209742/9ff5b72cc4a915b9a6e7a7a7b6fdc653cebd4576/shell-youth-study-2019-flyer-de.pdf (дата обращения: 10.11.2019).

21. Twenge J. (2018). How Are Generations Named? Trend. The Pew Charitable Trusts. Режим доступа: https://trend.pewtrusts.org/en/archive/winter-2018/foreword-how-are-generations-named (дата обращения: 10.11.2019).


Review

For citations:


Smirnov R.G. Operationalization of the “Online Generation” phenomenon. Digital Sociology. 2019;2(4):31-38. (In Russ.) https://doi.org/10.26425/2658-347X-2019-4-31-38

Views: 778


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2658-347X (Print)
ISSN 2713-1653 (Online)